ضایعات سنگ لرستان در طول سال ۷۲۰ هزار تن است


ایسنا/لرستان رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان گفت: ضایعات سنگ استان در طول سال ۷۲۰ هزار تن است.

دکتر ایرج نیک‌پی امروز هفتم آذر ماه در رویداد  استارتاپی تحت عنوان ضایعات سنگ توسط مرکز آموزش علمی‌کاربردی شیشه الیگودرز، در محل دانشگاه علمی کاربردی استان برگزار شد، با اشاره به وضعیت مجموعه صنعت سنگ در استان، اظهار کرد: پیوند عمیقی بین صنعت سنگ و لرستان وجود دارد.

وی با بیان اینکه لرستان دومین استان به لحاظ استخراج سنگ در کشور محسوب می‌شود، ادامه داد: استخراج سه میلیون تن سنگ در سال را برای سنگ‌های ساختمانی و تزیینی در استان شاهدیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان گفت: بیش از ۱۰۰ معدن سنگ در استان فعالیت می‌کنند که معادل یک چهارم ذخایر سنگ کشور در لرستان وجود دارد.

۲۷ درصد تولید سنگ ساختمانی کشور در لرستان است

نیک پی عنوان کرد: ۲۷ درصد تولید سنگ ساختمانی کشور و رتبه سوم در جهان اختصاص به لرستان دارد.

وی گفت: این آرقام و اعداد بیانگر توان، ظرفیت و جایگاه مطلوب لرستان در این صنعت  است.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان بیان کرد: موادمعدنی و سنگ یکی از موهیبت‌های الهی در استان است.

۶۰ درصد تولیدات سنگ استان به صورت خام‌فروشی عرضه می‌شود

نیک‌پی با انتقاد از اینکه ۶۰ درصد تولیدات سنگ استان به صورت خام‌فروشی عرضه می‌شود، اظهار کرد: ضایعات سنگ لرستان در طول سال،  ۷۲۰ هزار تن گزارش شده است.

وی با بیان اینکه هدر رفتن و پرت این مواد اصراف است اضافه کرد: به لحاظ اقتصادی شاهد هدر رفت منابع مالی و مواد معدنی و به دنبال آن ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی  در استان هستیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی لرستان با طرح این سوال که از دید یک محقق باید چیکار کنیم که استفاده بهینه و حداکثری را از این منابع را داشته باشیم، تصریح کرد: این رویدادهای شتاب‌دهنده جایگاه و مکانی است که سعی می‌کند فرصت‌ها را ایجادو از سوی دیگر صاحبان ایده و ایده‌پردازان هستند که می‌توانند ایده‌های خود را عرضه و صنایع نیز از پژوهش‌های جدید آنان استفاده کند.

نیک‌پی بیان کرد: رویداد شتاب ایده و سنگ به همت و تلاش شرکت شیشه و مرکز علمی کاربردی شیشه لرستان برگزار شده تا با هم‌افزایی، همفکری و ارزش افزوده نسبت به این محصول خدادادی در لرستان رخ دهد و از پرت آن جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: ۲۸ ایده توسط ایده‌پردازان به این رویداد ارسال شده که پس از بررسی و پالایش هشت ایده  به مرحله داوری راه یافتند و در نهایت سه ایده برتر انتخاب و  به صنایع  معرفی خواهند شد.

انتهای پیام


مهمترین خبرهای ورزشی

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی مازندران (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *