چگونه وب اسرار اولین کهکشان ها را فاش می کند؟


تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا، به عنوان پیشرفته ترین ابزار بشر برای کاوش در جهان، قرار است در اعماق کیهان کاوش کند و اسرار بسیاری را که برای ما ناشناخته است فاش کند، اما دقیقا چگونه این کار را انجام می دهد؟

به گزارش ایسنا، ناسا در حال آماده سازی 17 حالت از ابزار علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب است و در حالی که هنوز 10 حالت برای بررسی نهایی و راه اندازی وجود دارد، اکنون این فرصت را داریم که برخی از آنها را که قبلا آماده شده اند بررسی کنیم.

این هفته، تیم عملیات جیمز وب چراغ سبز را برای پرتاب ابزارهای NIRCam، NIRISS و NIRSpec نشان داد و هفت حالت از 17 حالت در نظر گرفته شده برای تلسکوپ فضایی جیمز وب را به همراه داشت.

NIRCam ابزاری در تلسکوپ فضایی جیمز وب است که دو عملکرد اصلی دارد. این دستگاه به عنوان یک دستگاه تصویربرداری از طول موج 0.6 تا 5 میکرون، و همچنین یک سنسور جبهه موج برای حفظ عملکرد آینه های 18 بخش به عنوان یک آینه واحد عمل می کند. به عبارت دیگر، این ابزار یک دوربین است و برای ارائه اطلاعات برای تراز کردن 18 قسمت آینه اصلی نیز استفاده می شود و در عین حال یک دوربین مادون قرمز با 10 آرایه جیوه-کادمیم-تلوراید (HgCdTe) و هر آرایه است. دارای رزولوشن 2048 و 2048 پیکسل است.

FGS-NIRISS همچنین یک تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) است که حسگر جهت گیری دقیق و ابزار علمی را با تصویرگر و طیف نگار نزدیک مادون قرمز ترکیب می کند. این ابزار توسط آژانس فضایی کانادا (CSA) طراحی و توسط Honeywell به عنوان بخشی از یک پروژه بین المللی برای ساخت یک تلسکوپ فضایی بزرگ مادون قرمز با ناسا و آژانس فضایی اروپا FGS-NIRISS 8 تا 5.0 میکرون و دارای چهار حالت دید متفاوت است. .

ابزار NIRSpec یکی از چهار ابزار علمی است که با تلسکوپ فضایی جیمز وب پرواز کرد. NIRSpec یک طیف‌سنج چند جرمی است که می‌تواند به طور همزمان طیف فروسرخ تا ۱۰۰ جرم مانند ستاره‌ها یا کهکشان‌ها را در وضوح طیفی کم، متوسط ​​و بالا اندازه‌گیری کند. مشاهدات نیز در محدوده طول موج 0.6 میکرومتر تا 5.0 میکرومتر انجام می شود. همچنین دارای مجموعه ای از دیافراگم ها برای طیف سنجی با وضوح بالا از منابع جداگانه، و همچنین یک واحد میدان انتگرال (IFU) برای طیف سنجی سه بعدی است. این ابزار توسط آژانس فضایی اروپا طراحی و توسط شرکتی به نام آستریوم ساخته شده است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب بر روی اولین کهکشان ها تمرکز خواهد کرد

در اطلاعیه اخیر ناسا آماده سازی MRS MIRI و چشم انداز به اشتراک گذاری داده های مهندسی با آن مشخص شد.

اصطلاح “MIRI” مخفف “Medium-Infrared Instrument” است که با “MIRI’s MRS” و “حالت طیف‌سنجی با وضوح متوسط” ترکیب شده است.

آلوارا لابیانو و دیوید لا، هر دو محقق تلسکوپ فضایی، می‌گویند: «حالت MRS یکی از پیچیده‌ترین حالت‌های ابزار تلسکوپ جیمز وب است که از یک طیف‌سنجی میدان کامل تشکیل شده است که هم اطلاعات طیفی و هم اطلاعات فضایی را نمایش می‌دهد». دید را برای کل میدان فراهم می کند. همزمان.

آنها افزودند که این طیف‌نگار «مکعب‌های داده» سه‌بعدی را ارائه می‌کند که در آن هر پیکسل در یک تصویر حاوی یک طیف منحصر به فرد است. این طیف‌نگارها ابزارهای بسیار قدرتمندی برای مطالعه ترکیب و سینماتیک اجرام نجومی هستند زیرا مزایای تصویربرداری سنتی و طیف‌سنجی را با هم ترکیب می‌کنند.

ابزار “MRS” برای حفظ وضوح طول موج مشاهده شده تقسیم بر کوچکترین اختلاف طول موج قابل تشخیص طراحی شده است. لاو و لابیانو در این پست می‌گویند: «این ابزار به اندازه‌ای قدرتمند است که ویژگی‌های اتمی و مولکولی کلیدی را در محیط‌های مختلف مشاهده کند و در بالاترین قدرت خود، قادر به مطالعه آزاد شدن هیدروژن از کهکشان‌های اولیه خواهد بود.»

کیفیت تصویر و تراز را برای “MIRI’s MRS” مشخص کنید

لا و ​​لابیانو می گویند: “در انتقال به طول موج های بلندتر، این ابزار خواص هیدروکربن های مولکولی را در کهکشان های غبارآلود مجاور بررسی می کند و طیف های درخشان عناصری مانند اکسیژن، آرگون و نئون را ترسیم می کند که ممکن است گازی باشند تا در مورد آنها توضیح دهیم.” یک محیط بین ستاره ای، او تشخیص می دهد.

آنها افزودند: «در فواصل نزدیک‌تر به زمین، MRS نقشه‌هایی از ویژگی‌های طیفی یخ و مولکول‌های آلی ساده در سیارات غول‌پیکر در منظومه شمسی خودمان و در دیسک‌هایی که سیاره اطراف ستاره‌های دیگر را تشکیل می‌دهند، تولید خواهد کرد.»

هنگامی که کیفیت تصویر و تراز فضایی باندهای مختلف داده به خوبی مشخص شد، تیم ابزار MIRI روی کالیبره کردن پاسخ طیف‌سنجی ابزار کار خواهد کرد، که لا و لابیانو می‌گویند که شامل چندین مرحله مانند محدود کردن طول موج و وضوح است. میدان دید برای “جیمز وب” است.

این دو دانشمند گفتند: “ما وضوح طیفی استثنایی MRS را با کسر کوچکی از طیف به دست آمده از مشاهدات مهندسی اخیر هسته کهکشانی فعال در هسته کهکشان Sigert NGC 6552 نشان می دهیم.” هنگامی که MRS آماده شود، نقشی حیاتی در برنامه‌های علمی ایفا می‌کند که از اولین وظایفی هستند که تلسکوپ فضایی جیمز وب در خدمت نجوم انجام می‌دهد، تنها چند هفته مانده به پایان کار.

انتهای پیام


منبع

مطلب پیشنهادی

چاپ پرچم ساحلی مازندران (10)

چاپ پرچم ساحلی بادبانی انواع پرچم ساحلی بادبانی     در هم اکنون حاضر، چاپ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *